- Contact
- Account aanmaken
- Gratis verzonden vanaf € 100,-
- Voor 16:30 uur besteld, vandaag verzonden
- Gratis retour binnen 30 dagen
Zaklampen bestaan al sinds het eind 1800. Denk daarbij niet aan de vorm van de zaklamp zoals we die in deze tijd kennen. Het was eigenlijk een houten kist met daarin een natte accu. Bovenop was een handgreep en een lamp met reflector gemonteerd en natuurlijk een schakelaar. De kooldraad gloeilamp was op dat moment het enige elektrische licht wat bestond. Door zijn omvang en gewicht was deze draagbare lantaarn natuurlijk niet erg populair.
Nadat Carl Gassner in 1881 de zink/koolstof batterij uitgevonden had en deze droge batterij tot een commercieel succes maakte, kon de draagbare lantaarn stukken kleiner en handzamer worden, maar het waren nog steeds niet de zaklampen welke we nu kennen. Daar kwam verandering in, toen David Misell in 1899 de staaflamp ontwikkelde. Deze staaflamp, was stukken kleiner dan de draagbare lantaarns van voor die tijd. Deze staaflamp, waar de batterijen voor het eerst achter elkaar werden geplaatst, zoals we dat nu nog steeds doen, was zo klein dat deze in een jaszak paste. Vanaf dat moment was de naam zaklantaarn geboren.
De ontwikkeling van draagbaar licht ging natuurlijk verder. Het licht wat de kooldraadlamp uitstraalt is oranje- roodachtig. In 1910 zorgde William David Coolidge voor de volgende stap in de ontwikkeling. Hij heeft na lang experimenteren uitgevonden dat een gloeidraad van wolfraam het best functioneerde omdat dit metaal een zeer hoog smeltpunt heeft en de gloeidraad in de vacuüm gezogen glazen bol niet smelt/verbrandt, zoals dat met de meeste andere metalen wel gebeurt. Met het toenemen van de temperatuur van de gloeidraad wordt het licht ook witter en daarmee het rendement ook hoger. Een lange gloeidraad geeft meer licht, had men ontdekt. Deze moest natuurlijk wel in de glazen bol blijven passen. In 1933 werd de dubbel gespiraliseerde gloeidraad ontwikkeld, welke 20% meer licht produceerde dan alle voorafgaande lampen.In 1960 begon men, in plaats van het vacuüm trekken van de lamp, met het vullen van de lamp met een niet brandbaar gas zoals bijvoorbeeld stikstof.
Het duurde tot 2003 voordat men een voor zaklampen perfecte gloeilamp had ontwikkeld. De HIR halogeenlamp. De behuizing van deze gloeilamp wordt van hittebestendig glas gemaakt en de ballon wordt gevuld met een edelgas. Doordat de warmte van deze lamp via een ingebouwde reflector wordt teruggekaatst naar de gloeidraad, wordt deze nog heter, waardoor hij nog feller c.q. witter brandt en een hoger rendement geeft. Gedurende de ontwikkeling en verbetering van de gloeilamp stond de ontwikkeling van andere, voor zaklampen geschikte lichtbronnen niet stil. De ontwikkeling van de High Intercity Discharge lamp, kortweg HID lamp genoemd, is uitermate geschikt voor draagbare schijnwerpers en is gebaseerd op een ander principe. Hierbij wordt een elektrische stroom door een onder hoge druk staand gas gestuurd, waardoor een zeer fel licht ontstaat. Doordat er geen gloeidraad in deze lamp aanwezig is, is deze HID lamp veel beter bestand tegen schokken en trillingen dan gloeidraadlampen. Daarbij heeft deze lamp ook nog eens het voordeel dat deze ongeveer 8 maal langer mee gaat dan een gloeilamp. Een nadeel van de HID lamp is het relatief hoge stroomgebruik. Juist daarom worden de HID lampen hoofdzakelijk in de grotere zaklampen en draagbare schijnwerpers gebruikt waarvan diverse uitvoeringen lichtbundels van meer dan een kilometer kunnen produceren.
Een andere, waarschijnlijk nog interessanter ontwikkeling op het gebied van zaklamp-lichtbronnen is de ontwikkeling van de LED. LED is de afkorting van Light Emmiting Diode. Vertaald: licht uitstralende diode. Een LED produceert minder warmte dan de hiervoor genoemde lichtbronnen en is daardoor nog energiezuiniger. Juist daardoor wint de LED zaklamp aan populariteit. Fabrikanten hebben zich toegelegd op verdere ontwikkeling van de LED. In 2011 zijn er inmiddels LED zaklampen met high power LEDs welke meer dan 2000 lumen produceren waarmee objecten tot 1 kilometer kunnen worden verlicht.
De ontwikkeling van de moderne zaklamp is natuurlijk niet alleen afhankelijk geweest van de lichtbronnen. Ook de productie van perfecte lenzen en reflectors hebben aan de geweldige prestaties van de huidige zaklampen hun bijdrage geleverd. Ook het verder perfectioneren van de energiebron voor de moderne zaklampen heeft er voor gezorgd dat de zaklampen anno nu, voorzien van hoge capaciteit oplaadbare batterijen zoals bijvoorbeeld de lithium-ion accu, nog kleiner kunnen zijn en….. de ontwikkeling blijft doorgaan. Op onze website vind je telkens de laatste en nieuwste modellen zaklampen in diverse prijsklassen.